دانستنی‌ها

برگه آزمایش عسل تضمین کیفیت نیست

همان طور که می‌دانید عسل در کیفیت‌های مختلف به بازارعرضه می‌شود. از آنجایی که ماده جادویی  عسل علاوه بر خاصیت فراوان، طعم شیرین لذت بخشی دارد بسیاری از افراد به کیفیت آن توجهی نمی‌کنند. شاید خرید عسل بی‌کیفیت برای درست کردن یک دسر دردسری را به وجود نیاورد اما در دراز مدت با خرید قند یا شکر تفاوتی نداد.

خودتان را گول نزنید که از قند طبیعی استفاده می‌کنید. مثل افرادی که از خوردن نوشابه منع شدند و به نوشابه رژیمی روی آورده‌اند! اگر به آنها بگویید که نوشابه رژیمی به اندازه دیگر نوشابه‌ها مضر است به حرف شما توجهی نخواهد کرد. شاید خودش هم از این ماجرا با خبر باشد اما با پسوند رژیمی قانع می‌شود.

برچسب عسل طبیعی روی محصولات زیادی نوشته شده اما آیا منطقی به نظر می‌رسد؟ شما هنگام تهیه عسل چگونه از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل می‌کنید؟ شاید برگه آزمایش عسل به شما اعتماد شما را جلب می‌کند تا با خیال راحت آن را تهیه کنید؛ به نظر شما فرضیه درستی است؟

برگه آزمایش عسل چه چیزی را نشان می‌دهد؟

نخست با هم بررسی کنیم در برگه آزمایش عسل چه ملاک‌های مد نظر قرار می‌گیرد. برگه آزمایش تنها میزان شکر موجود در عسل را بررسی می‌کند. نتیجه آزمایش با توجه به علمان‌ها و پارامترها می‌تواند عسل‌های معمولی را تشخیص دهد. به عنوان مثال عسل‌های تغذیه‌ای با کیفیتی نسبتا مناسب هم در فاکتورهای آزمایش شبیه به عسل صد در صد طبیعی دیده می‌شوند.

این نکته را از یاد نبرید که آزمایش روی نمونه اندکی از عسل صورت می‌گیرد و امکان دست کاری در نمونه ارسالی و همچنین انواع تقلب بسیار بالا است. پس اگر فروشنده گفت از طبیعی بودن عسل خیالتان راحت باشد و در صورت تردید با آزمایش میزان ساکاروز را محاسبه کنید، حرف او را جدی نگیرید.

عسل قند طبیعی یا مصنوعی؟

از نظر علمی عسل و شکر هر دو کربوهیدات هستند اما شکل قرار گیری گلوکز و فروکتوز در آنها با یکدیگر متفاوت است. شاخص برخی ترکیبات شیمیایی نیز در عسل طبیعی نسبت به شکر پایین‌تر می‌باشد. در مجموع نسبت طبیعی بودن انواع عسل‌ها هم متفاوتند.

  معرفی انواع عسل غیرطبیعی یا تقلبی + نحوه درست تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی چگونه است؟

طبیعی یا مصنوعی بودن قند عسل امری نسبی است که نمی‌توان آن را به راحتی اندازه گیری کرد. در ادامه به برخی باورهای غلط در تشخیص عسل می‌پردازیم که در جامعه رواج پیدا کرده است.

عسل با کیفیت تیره رنگ است

به هیچ عنوان نمی‌توان بیان کرد که عسل با رنگ تیره یا روشن کیفیت بهتری دارد. رنگ عسل به عوامل زیادی بستگی دارد مثلا در صورت گذر زمان یا حرارت دیدن تغییر رنگ می‌دهد. پس هیچ گاه از خود سوال نپرسید که عسل نیره بخرم یا عسل روشن؟

عسل‌هایی که در انبار شکرک می‌زنند میزان تیرگی آن‌ها به اندازه کریستال‌های شکرک وابسته است و معمولا رنگ روشن مایل به سفید دارند. به نبال برترین رنگ برای عسل نگردید زیرا هرگز به آن دست نخواهید یافت؛ البیته توجه داشته باشید که طیف رنگی آن از بی‌رنگ تا قهوه‌ای متغیر است.

عسل‌های تازه برداشته شده رنگ روشن‌تری نسبت به عسل به جا مانده همان عسل از سال گذشته می‌باشد.

وابستگی رنگ عسل محل قرار گیری کندو و نوع شهد گیاهان

در ادامه به عسل برخی گیاهان و رنگ آنها می‌پردازیم تا اطلاعات شما در این حوزه بیشتر شود. اگر قصد خرید عسل گیاهی را داشتید که نامش در لیست پایین نبود، با جست و جوی ساده‌ای در اینترنت رنگ واقعی آن را کشف کنید.

  1. عسل چهل گیاه: قهوه‌ای روشن
  2. عسل کنار: قهوه‌ای روشن
  3. عسل بلوط: قهوه‌ای تیره
  4. عسل گشنیز: قهوه‌ای متوسط
  5. عسل مرکبات: زرد روشن
  6. عسل گون: زرد و مات
  7. عسل آفتاب گردان: زرد مایل به طلایی
  8. عسل آویشن: زرد تیره و مایل به قرمز
  9. عسل  گیاه مریم گلی: کهربایی تیره
  10. عسل شبدر: روشن و تقریبا بی‌رنگ
  11. عسل اقاقیا: بدون رنگ و شبیه آب
  12. عسل رس بسته: سفید
  بررسی کاهش کلسترول خون با ژل رویال + معرفی خاصیت ژل رویال

عسل طبیعی بسیار غلیظ است

باید بدانید که به طور کلی میزان غلظت عسل به دو عامل وابسته است: دمای محیطی و آب موجود در عسل

عسل در مناطق کوهستانی غلیظ‌تر است و بیشتر کش می‌آید. برعکس در نواحی مرطوب مثل شمال و جنوب کشور و مجاور دریا عسل‌ها ماهیت رقیق‌تری دارد. همچنین عسل در تابستان به دلیل هوای گرم ماهیت رقیق‌تر، و زمستان غلظت بیشتری دارد.

به غیر از تمام موارد گفته شده، تعریف عسل رقیق و غلیظ چیست؟ چه عسلی رقیق و چه عسلی غلیظ می‌باشد؟ رطوبت عسل‌های غلیظ معمولا زیر 10 درصد است و در مناطق کوهستانی تولید می‌شود. عسل رقیق رطوبتی حدود 20 درصد ( کمی متغیر) دارد و در نواحی شرجی یا نزدیک به سواحل به تولید می‌رسد.

عسل‌ های مصنوعی شکرک می‌بندد

این واقعیت را بپذیریم که هر فروشنده با توجه به کالای در دسترس اقدام به بازاریابی می‌کند. اگر عسل او از نوع شکرک بسته باشد شما را قانع خواهد کرد که این بهترین نوع عسل موجود در بازار است. دو ماه بعد با استدلال جدیدی شما را وادار به خرید عسلی می‌کند که شکرک نبندد.

شکرک زدن عسل وابسنگی‌ها فراوانی به عوامل خارجی دارد اما هیچ کدام از آنها دلیلی بر طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیست. شکرک فقط نشان دهنده خام بودن عسل است. این به هیچ وجه نشانه بدی نیست و در کشورهای اروپایی نیز طرفدارن به خصوصی دارد.

گاهی اوقات عسل شکرک زده را تست کنید و از خرید آن واهمه نداشته باشید.

احتمال طبیعی بودن عسل خارجی بیشتر از داخلی است

متاسفانه با کلاه برداری‌های زیاد انجام گرفته مردم نسبت به عسل‌های ایرانی بی‌اعتماد شده‌اند. ایران از دیرباز کیفیت مطلوبی از عسل را تولید و به فروش می‌رسانده است. کشوری که به نوعی از قطب‌های تولید عسل به شمار می‌رود میزان صادرات بالایی نیز دارا می‌باشد.

  همه چیز درباره عسل گون

به برندهای ایرانی اعتماد کنید. برندهایی که عسل آنها به دیگر کشورها صادر می‌شود کیفیت مطلوبی دارند وگر نه از پس مجوزهای سخت گیرانه بر نمی‌آمدند. با خرید از کسب و کارهای مربوط به عسل در ایران دست تولید کنندگان را بگیریم و به سود رسانی هم میهنان عزیزمان کمک کنید.

عسل مصرفی خانواده شما ایرانی است یا خارجی؟ گول تبلیغات زرد برخی کسب و کارها را نخورید. زمانی که عسل ایرانی کیفیت بالاتری را دارد چرا برای یک برند بی نام و نشان خارجی پول خرج کنیم و مهم‌تر از همه اعتماد کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا عسل صد در صد خالص ساخت ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

عسل زنبورهای وحشی طبیعی است

این باور غلط در اذهان عمومی وجود دارد که زنبورهای کوهی یا وحشی عسل طبیعی کوهی تولید می‌کنند. همه ماجرا به محل پرواز زنبورها باز می‌گردد.

زنبورها در محدوده مشخصی پرواز می‌کنند. هرچیز شیرینی از شهد گل گرفته تا شکر را به عنوان تغذیه مصرف می‌کنند؛ سپس در کندو عسل می‌سازند. زنبورستان باید در محلی دور از انسان‌ها نزدیک به باغ یا مزرعه قرار داشته باشد.

زنبور داران حرفه‌ای مکانی تمیز و خلوت را برای زندگی این موجودات دوست داشتنی انتخاب می‌کنند. از آنجایی که در عسل طبیعی هیچ گونه فراورده ساخت انسان وجود ندارد باید دسترسی به هرگونه شیرینی غیر از شهد گل برای زنبورها محدود شود. زنبورها باید از فاضلاب نیز دور باشند در غیر این صورت عسل خاصیت صد در صد طبیعی خود را از دست می‌دهد.

امروزه به هیچ عنوان عسل طبیعی به فروش نمی رسد

به علت عرضه بالای عسل تقلبی در ایران مردم اعتماد خود را نسبت به این ماده پرخاصیت از دست داده‌اند و فقط به عنوان یک شیرین کننده از آن استفاده می‌کنند. در دورانی که همه به فکر پر کردن جیب خود از راهکارهای فریبنده می‌باشند، افرادی هستند که همچنان دلسوزانه دغدغه تولید محصولات با کیفیت و اصیل دارند.

  معرفی انواع عسل و خواص شگفت انگیز آنها

عسل خوب به راحتی پیدا نمی‌شود اما نگران نباشید. کمیاب هست اما نایاب نیست! کافیست دیدگاه خود را نسبت به گذشته کمی تغییر دهید و با معیارهای جدید انتخابی مناسب داشته باشید.

نکته جالب در مورد نام گذاری عسل

شاید برایتان جالب باشد که زنبور عسل تا شعاع 3 کیلومتری کندو پرواز می‌کند و هر گیاه در بازه محدوده پرواز این حشرات باشد، عسل به نام همان گیاه ثبت می‌شود. اگر در منطقه چند نوع گیاه مختلف وجود داشته باشد، عسل به نام گیاه غالب نام گذاری می‌گردد.

چند درصد از عسل های موجود در بازار طبیعی هستند؟

تعجب کنید وقتی بشنوید که 90 درصد عسل‌های موجود در بازار با نام طبیعی به مشتری تحویل داده می‌شود اما بیش از 90 درصد آنها در حقیقت طبیعی نیستند. کلاه برداری در بحث ماده عسل به راحتی صورت می‌گیرد. ترفندها و آزمایشات (بدون اثبات علمی) فراوانی وجود دارد که شما را برای خرید عسل‌های تغذیه‌ای گمراه کند. [برای مطالعه بیشتر: راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی]

عبارت “نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی” را در اینترنت سرچ کنید تا با صدها وب سایت مواجه شوید که هر کدام راهکارهایی را پیشنهاد داده‌اند. اگر تحقیقات را ادامه دهید و مقالات علمی را در مورد عسل به زبان‌های مختلف بررسی کنید متوجه خواهید شد که هیچ یک از راه حل‌های گفته شده توجیه علمی ندارد.

گول ترفندهای بازاریابی را نخورید و منطقی تصمیم بگیرید. با خرید عسل غیر طبیعی دغل بازارن را به ثروت‌های هنگفت نرسانید. فراموش نکنید که خرید هر مدل عسل به دست ما و وابسته به ماست.

چرا قیمت با کیفیت عسل در ارتباط است؟

ضرب المثل همان قدر که پول بدهی همان قدر آش می‌خورید را شنیده‌اید؟ نمی‌گوییم قیمت با کیفیت بودن عسل را تضمین می‌کند اما یکی از ملاک‌ها به شمار می‌رود. در واقع لازم است اما کافی نیست. واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم؛ نباید از عسلی که به عنوان مثال کیلویی 50 هزار تومان خریداری می‌کنید انتظار طبیعی بودن صد درصد داشت.

  خواص عسل کوهی "عسلی از دل کوه"

همان طور که پیش از این گفته شد عسل در طیف قیمتی گسترده‌ای وجود دارد. از قیمت حدودی کیلویی 30 هزار شروع می‌شود و تا کیلویی 3 میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند.

در نهایت تصمیم با شماست. هر روز عسل‌های ارزان قیمت مصرف کنید به امید اینکه خاصیت فراوانی دارد یا برای سلامتی خود اهمیت قائل شوید و کمی بیشتر خرج کنید! منطقی نیست به جای اینکه چند سال دیگر هزینه درمان بیماری‌هایی از جمله دیابت، چاقی و .. را بدهید از حالا هزینه کمتری را خرج تغذیه سالم و طبیعی کنید؟

صادرات چه نقشی در کیفیت عسل دارد؟

فکر نمی‌کنم نیازی باشد بگوییم صادرات چقدر در کیفیت یک محصول تاثیر گذار است. پررنگ‌‌تر شدن این نقش به سه عامل وابسته است:

  1. کشورهای مقصد صادرات
  2. نوع محصول
  3. قیمت کالا در کشور مقصد

معمولا کشورهای اروپایی قوانین سخت گیرانه‌ای برای صادارت دارد و محصول باید فاکتورهای فراوانی را داشته باشد تا بتواند از خط صادرات این کشورها عبور کند.

برخی از کالاها مثل مواد غذایی پروسه پیچیده‌تری در صادرات دارند. آزمایش‌های کنترل کیفی فراوانی صورت می‌گیرد تا یک ماده خوراکی مثل عسل به آن سوی مرزها برسد.

محصولات با کیفیت و طبیعی در کشورهای مقصد قیمت نجومی دارند. به طور میانگین 3 الی 4 برابر هزینه بیشتری را نسبت به داخل کشور باید بپردازید تا بتوانید کالای صادراتی را تصاحب کنید. خوشبختانه هنوز هم در ایران عسل خالص و یا کیفیت یافت می‌شود که در مقایسه با قیمت عسل‌های طبیعی در کشورهای دیگر بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا